Miraklet i Anderna

Lördagen den 11 juli 2009 [1801]
Har du hört talas om miraklet i Anderna?
Jag syftar på när ett plan med ett rugbylag, anhöriga och andra passagerare ska åka från Uruguay till Chile för att spela en match, och kraschar i Anderna.

Detta hände den 13 oktober 1972.
De räddades den 23 december 1972.
16 stycken av totalt 45 passagerare överlevede de svåra förhållanderna som rådde på berget.
Svår kyla, svält och törst.

Jag såg för många år sen filmen
Alive med bland andra Ethan Hawke, tyckte den var jättebra!
Nu vet jag att den är baserad på en bok som heter samma sak, på svenska heter den Vi lever! Dramat i Anderna.
Har nyss läst ut en bok som en av de överlevande, Nando Parrado, har skrivit tillsammans med en amerikansk journalist, Vince Rause, som heter Miraklet i Anderna 72 dagar på berget och min långa färd hem

Det går inte att föreställa sig hur de hade det på berget, och hur vandringen slet på dem.
De var ju ändå svaga av svält och törst, men lyckades ändå med vandringen... OTROLIGT!

Jag har googlat lite och såg att i januari gick en dokumentär om en del av överlevarna.
Har något svagt minne av att jag såg en del av den.
Nu såg jag att söndagen den 26 juli på SVT2 ska den gå i repris!
MÅSTE SE DEN! Nästan så att jag vill spela in den!

Jag undrar om nyheten om kraschen och deras räddning uppmärksammandes i svenska medier?
Själv var jag ju inte ens född, inte ens påtänkt...

Har tänkt se filmen Alive snart, funderar dock om jag ska vänta tills dess att jag läst ut boken som den är baserad på eller om jag ser den före...
Får se hur jag gör.

Puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback